Op deze pagina informatie over bladgoud vergulden, geschilderde houtimitaties en geschilderde marmerimitatie.

 

BLADGOUD VERGULDEN

In Frankrijk beleefde bladgoud vergulden tijdens de 17e en 18e eeuw een hoogtepunt. Franse vorsten lieten interieurs en meubels vergulden en goed gesitueerde burgers volgden hun voorbeeld. Deze met bladgoud vergulde oppervlaktes treffen we ook nu nog aan in historische binnenruimten. 

Kerktorens met een koperen windvaan, windhaan, windzwaan, een kopen torenbol, klokwijzers, wijzerplaten en windwijzers. Hekwerken van staal en hekpoorten met naamsvermelding, versiering op hekken. Zandstenen, koperen of marmeren kunstbeelden, onderdelen van gevelstenen, namen of data van panden die zijn gehouwen uit steen op in opdruk uitgevoerd, kunstwerken en naamsvermelding op grafstenen. Veel ondergronden zijn geschikt om op te vergulden : zink, koper, marmer, lood, ijzer, hout, aluminium, glas, leer, papier en baksteen.

Een buiten bladgoud vergulding word aangebracht in dikke kwaliteit bladgoud ook wel dubbel torengoud genoemd. De torenbol en windvaan zijn vaak van koper gemaakt. Op het koper dat heel geschikt is om te vergulden werden eerst verflagen aangebracht in een gele kleur. Hierna bracht men een lijmlaag aan op basis van lijnolie en beplakte men dit met Rosenobelgoud. Dit is de naam van de kleur van het goud en het bestaat uit 23,75 karaat goud. Dubbeltoren staat voor de dikke versie vaak 17 of 18 grams dik. Om de vergulding een lange levensduur te geven worden er twee lagen goud aangebracht en dit gebeurt vandaag de dag nog steeds op dezelfde manier.

Opdrachten met bladgoud vergulden
2022 De danser, Amsterdam, kunstbeeld in de openbare ruimte
2020 Empire stijlkamer, Amsterdam, ornamenten vergulden

2019 St. Nicolaaskerk in Purmerend, toren haan vergulden
2018 Rococo stijlkamer vergulden bij particulier aan de Keizersgracht.
2016 Woningstichting De Key, Amsterdam, vlaggeschip vergulden
2016 Estida, Amsterdam, barbladen slagmetaal vergulden
2015 Buiksloterkerk, Amsterdam, torenbol en zwaan vergulden
2014 Kasteel Muiderslot, Muiden, bladgoud vergulden twee stenen leeuwen
2014 Spaanse huis, Naarden, wapens bladgoud vergulden
2014 Tuschinski, Amsterdam, naambord vergulden
2013 Particulier, Slagmetaal vergulden plafond
2012 Hekwerk Wester Amstel, vergulden letters

slagmetaal vergulden

Ideaal voor decoratieve projecten. Het goedkope
broertje van vergulden. Alleen geschikt voor binnen

goudwas

 

Ik kom regelmatig in historische interieurs tegen dat er over de bladgoud versiering, goudverf is aangebracht. Ik kaart dit aan maar vaak wil de opdrachtgever niet dat dit opnieuw word aangebracht of er is op dat moment geen tijd voor of geen geld. Dan is het een goed idee om dit weer leven in te blazen door goudwas te gebruiken. 


GESCHILDERDE HOUTIMITATIE

Het schilderen van hout in verf. Het decoratief schilderen van hout word gladhoutschilderen, hout(t)en, houtimpressie, houting, faux finish of houtimitatie genoemd en is al een tijdje in omloop. In de noordelijke Nederlanden is het rond 1750 in zwang gekomen en van halverwege de 19e eeuw heeft het een laatste opbloei periode gehad tot in de jaren 20 van de twintigste eeuw en daarna was men er helemaal klaar mee.

De manier waarop hout werd geschilderd en wat het moest voorstellen loopt door de jaren behoorlijk uiteen. Van een impressie van hout aanbracht als een transparant blauwige laag zonder herkenbare houtstructuren tot een exacte niet van echt te onderscheiden mahoniehoutimitatie. Het valt allemaal onder decoratief schilderwerk ter verfraaiing van interieur of exterieur. Omdat er vroeger aan schildervakscholen uitgebreid onderwijs werd gegeven in het maken van geschilderde houtimitatie zijn er ook nu nog hele fraaie houtimitaties bewaard gebleven. De schilders kregen wel tot 7 jaar onderwijs en ze voerden deze specialiteit daarna aan de lopende band uit en dat heeft zijn vruchten af geworpen. 

Geschilderde houtimitatie

Uitgevoerde geschilderde houtimitatie

Een geschilderde houtimitatie is een decoratieve verfraaiing uitgevoerd in verf boven op de bestaande verflagen. Er hoort dus eerst een volledige reguliere verflaag te worden aangebracht voordat uiteindelijk de houtschildering kan worden aangebracht. Bij restauratie betekend dit dat schade in de bestaande verflagen word verholpen. Bij rijksmonumenten zijn de verflagen ook monumentaal oftewel onderdeel van het monument en mogen niet worden verwijdert. Als de geschilderde houtimitatie in slechte staat is omdat het eenvoudig weg een versleten verflaag is word deze helemaal opnieuw geschilderd en word er een kopie van de bestaande geschilderde houtimitatie nageschilderd.

Oefenmateriaal vakschilder opleiding uit 1911 geschilderde houtimitatie

Projecten met houtimitatie

2022 Doopsgezinde kerk, Deventer
2021 Restauratie Grote kerk, Ilpendam
2020 Rapenburg, Leiden, kasten wanden 
2020-2019 Noorderkerk, Amsterdam, 750m2 eikenhoutimitatie
2019 Wonderwood, Amsterdam, herstel bestaande houtimitatie
2019 Buiksloterkerk, Amsterdam, houtimitatie en onderhoud hiervan
2018 Stadsherstel, Amsterdam, monumenten deuren eikenhoutimitatie
2017 Herengracht, Amsterdam, monumentaal interieur eikenhoutimitatie
2016 Herengracht, Amsterdam, monumentaal interieur eikenhoutimitatie
2016 KNAW, Amsterdam, 17e eeuws traphek mahoniehoutimitatie
2016 Lutherse kerk, purmerend
2015 d’ Eindric, Heesch, restauratie deuren, diverse houtimitaties
2014 Vijzelgracht, Amsterdam, 2 puien eikenhoutimitatie
2012 Westerkerk, Amsterdam, restauratie bestaande eikenhoutimitatie
2009 Bisschoppelijk Museum, Haarlem, 90m2 eikenhoutimitatie en mahoniehoutimitatie


geschilderde marmerimitatie

Oefenmateriaal vakschilder opleiding 1911 geschilderde marmerimiatie