over houtimitatie

Het schilderen van hout in verf. Het decoratief schilderen van hout word gladhoutschilderen, hout(t)en, houtimpressie, houting, faux finish of houtimitatie genoemd en is al een tijdje in omloop. In de noordelijke Nederlanden is het rond 1750 in zwang gekomen en van halverwege de 19e eeuw heeft het een laatste opbloei periode gehad tot in de jaren 20 van de twintigste eeuw en daarna was men er helemaal klaar mee. De manier waarop hout werd geschilderd en wat het moest voorstellen loopt door de jaren behoorlijk uiteen. Van een impressie van hout aanbracht als een transparant blauwige laag zonder herkenbare houtstructuren tot een exacte niet van echt te onderscheiden mahoniehoutimitatie. Het valt allemaal onder decoratief schilderwerk ter verfraaiing van interieur of exterieur. Omdat er vroeger aan schildervakscholen uitgebreid onderwijs werd gegeven in het maken van geschilderde houtimitatie zijn er ook nu nog hele fraaie houtimitaties bewaard gebleven. De schilders kregen wel tot 7 jaar onderwijs en ze voerden deze specialiteit daarna aan de lopende band uit en dat heeft zijn vruchten af geworpen. 

Geschilderde houtimitatie in historische binnenruimten en buiten puien.

Wat kom je tegen. De aangetroffen houtimitatie of houtimitaties zitten vaak onder nieuwere verflagen verstopt en kunnen soms in goede conditie zijn.  Door het gebruik van een scalpel mesje kan een deel worden vrij gelegd en kan je de geschilderde houtimitatie(s) bekijken. Het gebeurt maar zelden dat de houtimitatie(s) helemaal gaaf onder de overschilderingen vandaan komen. Vaak zitten de overschilderingen goed vast en wordt vrij leggen te kostbaar dan word er gekozen voor het maken van een reconstructie van de aangetroffen houtimitatie. Deze reconstructie word op de bestaande verflagen aangebracht.

 

Wat kom je tegen, hoe zien die schades eruit?

Aan het werk met geschilderde houtimitatie

Een geschilderde houtimitatie is een decoratieve verfraaiing uitgevoerd in verf boven op de bestaande verflagen. Er hoort dus eerst een volledige reguliere verflaag te worden aangebracht voordat uiteindelijk de houtschildering kan worden aangebracht. Bij restauratie betekend dit dat schade in de bestaande verflagen word verholpen. Bij rijksmonumenten zijn de verflagen ook monumentaal oftewel onderdeel van het monument en mogen niet worden verwijdert. Als de geschilderde houtimitatie in slechte staat is omdat het eenvoudig weg een versleten verflaag is word deze helemaal opnieuw geschilderd en word er een kopie van de bestaande geschilderde houtimitatie nageschilderd.

 

 

Projecten met houtimitatie

2020-2019 Noorderkerk, Amsterdam, 750m2 eikenhoutimitatie
2019 Wonderwood, herstel bestaande houtimitatie
2019 Buiksloterkerk, houtimitatie en onderhoud hiervan
2018 Stadsherstel, Amsterdam, monumenten deuren eikenhoutimitatie
2017 Herengracht, Amsterdam, monumentaal interieur eikenhoutimitatie
2016 Herengracht, Amsterdam, monumentaal interieur eikenhoutimitatie
2016 KNAW, Amsterdam, 17e eeuws traphek mahoniehoutimitatie
2015 d’ Eindric, Heesch, restauratie deuren, diverse houtimitaties
2014 Vijzelgracht, Amsterdam, 2 puien eikenhoutimitatie
2012 Westerkerk, Amsterdam, restauratie bestaande eikenhoutimitatie
2009 Bisschoppelijk Museum, Haarlem, 90m2 eikenhoutimitatie en mahoniehoutimitatie

 


 

Hieronder voor de liefhebber oefeningen van geschilderde houtimitatie uit 1911. Ik heb naast de geschilderde proeven die de schilders in opleiding moesten maken wat voorbeeld tekeningen gelegd uit het handboek De hout,-en marmernabootsing van P. van den Burg.

© Copyright 2018

Het mooie werk - inloggen